Accept af cookies fra dmaib.dk
Dmaib.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over brugen af sitet. Du kan altid slette cookies fra dmaib.dk igen.

Til forsiden



Du er her: Skip Navigation LinksDen Maritime HavarikommisionNyhederSøulykkesrapport om grundstødningen af VICTORIA den 10. februar 2017

Søulykkesrapport om grundstødningen af VICTORIA den 10. februar 2017 

25. august 2017 
 


Den 10. februar 2017 grundstødte det portugisisk-flagede skib VICTORIA under indsejlingen til dybvandsruten Lillegrund. Selvom besætningen på broen vidste, at der var lav vanddybde forude, blev de overraskede over grundstødningen. Grundstødningen forårsagede alvorlig skade på skibets skrog, og adskillige brændstoftanke og ballasttanke, hvilket førte til mindre forurening.

VICTORIA’s grundstødning blev anset for at være en alvorlig ulykke, der krævede særlig opmærksomhed på grund af den mulige risiko for skade på havmiljøet foranlediget af olielækagen. Derfor iværksatte Den Maritime Havarikommission (DMAIB) ifølge aftale med de portugisiske myndigheder en undersøgelse af ulykken med henblik på at fastslå, hvilke omstændigheder der førte til VICTORIA’s grundstødning. Formålet med undersøgelsen var at forklare, hvorfor VICTORIA grundstødte den 10. februar 2017 under omstændigheder, som besætningen på broen anså for at være normale.

Undersøgelsen har konstateret, at VICTORIA stødte på grund den 10. februar 2017 som en følge af en kombination af faktorer, der fik besætningen på broen til at fokusere på timingen for drejet ind i dybvandsruten snarere end på den lave vanddybde forude. Derfor blev besætningen overrasket, da grundstødningen indtraf, og forstod ikke, hvad der var sket. Den planlagte indsejling i dybvandsruten ved Lillegrund bidrog til, at besætningen kom i en situation, hvor førsteprioriteten var at navigere visuelt ved hjælp af bøjer snarere end ved hjælp af papirsøkort og elektroniske søkort (ECS). Placeringen af den fritstående faremarkering advarede ikke besætningen om den umiddelbare fare ved det lave vand forude, fordi den var placeret således, at skibet ikke blev ledt væk fra området med lavt vand.

Søulykkesrapporten er udarbejdet på engelsk og kan hentes her.

For yderligere information kontakt undersøgelseschef Øssur J. Hilduberg på telefon 22565349 eller e-mail ohi@dmaib.dk.

 


25. august 2017 af

Større tekst
Læs højt
Print
Send link til en ven



Pressekontakt

Ansvarlig for denne artikel
Øssur Jarleivson Hilduberg
Undersøgelseschef
Tlf: 22 56 53 49
E-mail: ohi@dmaib.dk