Accept af cookies fra dmaib.dk
Dmaib.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over brugen af sitet. Du kan altid slette cookies fra dmaib.dk igen.

Til forsiden



Du er her: Skip Navigation LinksDen Maritime HavarikommisionNyhederSøulykkesrapport om RIGIs forlis den 23. april 2018

Søulykkesrapport om RIGIs forlis den 23. april 2018 

14. december 2018 
 



Den 23. april 2018 forliste det tyskejede fritidsfartøj RIGI i Faxe Bugt, ca. 1 sømil fra kysten. Om bord på båden var tre havbiologer, som foretog en undersøgelse af fiskebestanden i området, og en observatør fra den virksomhed, som havde bestilt undersøgelsen. De fire personer undslap den synkende båd og endte i vandet. De blev ved den forliste båd i håbet om, at redningstjenesten var på vej, men efter et stykke tid i vandet indså personerne, at deres bedste chance for overlevelse var at nogle af personerne svømmede i land for at alarmere om ulykken. I forsøget på at svømme efter hjælp omkom observatøren.

Den havbiologiske undersøgelse, som blev udført på RIGI på ulykkesdagen, var en del af et storstilet projekt, som involverede adskillige organisationer og virksomheder. Ulykkesundersøgelsen viste, at valget af fartøj, dets udstyr, hvordan det blev anvendt og dets bemanding havde indflydelse på, hvordan ulykken udviklede sig. Derfor har det været relevant i undersøgelsen, at undersøge spørgsmålet om, hvorfor en stor professionel projektorganisation valgte at udføre den havbiologiske undersøgelse med et lille fritidsfartøj bemandet med fire person uden professionel maritim baggrund. Søulykkesrapporten fokuserer derfor både på de tekniske og organisatoriske omstændigheder, som førte til båden forlis og det dødsfald, som skete som konsekvens.

I forbindelse med undersøgelsen understreger DMAIB, at operationer med mindre både bør opfattes som en høj-risiko aktivitet, også når de udføres tæt ved kysten. Når mindre både vandfyldes taber de hurtigt deres stabilitet, og der vil derfor være begrænset eller ingen tid til at foretage nødopkald, ligesom det vil være umuligt at udføre en regulær evakuering. Derfor er det altafgørende, at der stilles træning og udstyr til rådighed, som muliggør effektive nødkald og anvendelsen af evakueringsmidlerne. DMAIB har observeret, at anvendelsen af små både tæt ved kysten ofte er forbundet med en lavere risikoopfattelse, fordi det forventes at være lettere at håndtere ulykkessituationer på mindre både og fordi man regner med at kunne svømme i land. Den lavere risikoopfattelse føre derfor ofte til et reduceret beredskab om bord, som afspejles i valget af nødudstyr og manglende nødprocedurer og øvelser.

Den Maritime Havarikommission har udarbejdet en søulykkesrapport på engelsk, som er tilgængelig her.

For yderligere information kontakt maritim havariundersøger Grete Horsbøl på telefon 9137 6305 eller e-mail gho@dmaib.dk.



Større tekst
Læs højt
Print
Send link til en ven



Pressekontakt

Ansvarlig for denne artikel
Grete Horsbøl
Maritim havariundersøger
Tlf: 91 37 63 05
E-mail: gho@dmaib.dk