Accept af cookies fra dmaib.dk
Dmaib.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over brugen af sitet. Du kan altid slette cookies fra dmaib.dk igen.

Til forsiden



Du er her: Skip Navigation LinksDen Maritime HavarikommisionNyhederSøulykkesrapport om AMBER II's tab af slæbet SEA WORKER

Søulykkesrapport om AMBER II's tab af slæbet SEA WORKER 

16. december 2016 
 



Det maltesiske slæbefartøj AMBER II afgik fra Frederikshavn den 24. januar 2016 med sit slæb, det dansk bemandede offshore installationsfartøj SEA WORKER. Slæbebåden med slæb var på vej mod Esbjerg med forventet ankomst om morgenen den 26. januar. Slæbetovet mellem AMBER II og SEA WORKER knækkede den 27. januar 2016, 2 ½ dag efter afgang, da slæbebåden med slæb befandt sig i Nordsøen 6 sømil fra Jyllands vestkyst og havde vanskeligt ved at gøre fart på grund af vind-, bølge- og strømforholdene. Da slæbebåden mistede sin slæbeforbindelse, lykkedes det ikke at genetablere forbindelsen ved hjælp af nødslæbegrejet. Mens offshore installationsfartøjet drev ukontrollabelt mod kysten, blev det evakueret, fordi det ansås for farligt for besætningen at forblive om bord, når fartøjet gik på grund.

Den Maritime Havarikommission konkluderer i rapporten, at der ikke gives en enkelt årsag, som forklarer, hvorfor slæbebåden mistede slæbet, men at ulykken skete som en følge af en række organisatoriske faktorer, som påvirkede planlægningen og udførelsen af netop denne slæbeaktivitet. SEA WORKER blev drevet ud fra en projektdreven strategi, som omfattede en ad hoc-problemløsningstilgang til arbejdet samt en indstilling om, at alle problemer, der måtte opstå, kunne løses. På denne sejlads indså de involverede først, at slæbeaktiviteten havde ændret sig fra en håndterbar operationel situation til en nødsituation, da organisationen løb tør for løsninger på tilsyneladende isolerede problemer. Denne erkendelse opstod ikke samtidigt i hele organisationen, ligesom de involverede havde forskellige opfattelser af situationens alvor. Disse forskellige opfattelser blev forøget af en organisatorisk fragmentering, som opstod, efterhånden som situationens kompleksitet steg.

Da alle de involverede blev klar over nødsituationen, var skibet for tæt på kysten, hvilket betød, at reaktionstiden for eventuel assistance var længere end det forventede tidspunkt for installationsfartøjets grundstødning. Med andre ord så var muligheden for ad hoc-problemløsning blevet begrænset, for så vidt angår tid og distance, og den eneste tilbageværende mulighed var at evakuere installationsfartøjet.

SEA WORKERs rederi har orienteret Den Maritime Havarikommission om de forholdsregler, der er taget sidenhen, med henblik på bl.a. at forøge robustheden i organisationens aktiviteter til søs.

Søulykkesrapporten er udarbejdet på engelsk og kan hentes her.

For yderligere information kontakt maritim havariundersøger Grete Horsbøl på tlf.
91 37 63 05 eller e-mail gho@dmaib.dk



Større tekst
Læs højt
Print
Send link til en ven



Pressekontakt

Ansvarlig for denne artikel
Grete Horsbøl
Maritim havariundersøger
Tlf: 91 37 63 05
E-mail: gho@dmaib.dk