Accept af cookies fra dmaib.dk
Dmaib.dk bruger cookies for at udarbejde statistik over brugen af sitet. Du kan altid slette cookies fra dmaib.dk igen.

Til forsiden



Du er her: Skip Navigation LinksDen Maritime HavarikommisionNyhederDBI-projekt om nye brandstrategier efter branden på UMOE VENTUS den 23. december 2015

DBI-projekt om nye brandstrategier efter branden på UMOE VENTUS den 23. december 2015 

19. februar 2018 
 

Branden på UMOE VENTUS den 23. december 2015 var et tydeligt eksempel på, hvilke brandrisici der er forbundet med fremtidens letvægtskomposit-fartøjer. Dette DBI-projekt har til formål at gentænke og styrke brandbekæmpelsen ombord på særligt udsatte FRP-skibe, ved at udvikle nye guidelines for brandbeskyttelse baseret på erfaringer fra UMOE VENTUS-ulykken.

Som følge af øget brug af kompositmaterialer i den maritime sektor, vil dette projekt understøtte den innovative og teknologiske udvikling, ved at skabe målrettede guidelines til FRP-skibe. Samtidig skal nødprocedurer analyseres med en ny tilgang. En utilstrækkelig brandstrategi kan medvirke til at forværre brandulykker, som det var tilfældet ved UMOE VENTUS-ulykken. Med udviklingen af nye brandstrategier for FRP-skibe vil DBI biddrage til at styrke brandsikkerheden på fremtidens kompositfartøjer og skabe bedre tilpassede nødprocedurer for besætningerne.

DBI-projektet har desuden til formål at udvikle nye guidelines, som kan støtte udviklingen af nye regelsæt i IMO-regi for brandbeskyttelse af FRP-fartøjer.

Projektets resultater vil blive præsenteret for Søfartsstyrelsen som bidrag til fremtidige guidelines for brandsikkerhed på FRP-skibe.

Partnere: OSK Ship-tech A/S, Søfartsstyrelsen og Den Maritime Havarikommissionen.

Projektet er støttet af Den Danske Maritime Fond. Projektrapporterne kan findes her.



Større tekst
Læs højt
Print
Send link til en ven



Pressekontakt

Ansvarlig for denne artikel
Øssur Jarleivson Hilduberg
Undersøgelseschef
Tlf: 22 56 53 49
E-mail: ohi@dmaib.dk